Drömkryssning i Sydostasien
Norwegian Cruise Lines Jewel håller stadig kurs utanför Borneos kust. Knappt en enda vibration når upp till baren på däck 12. Min kortärmade skjorta är perfekt klädsel i de ljumma vindar som fläktar över fartyget. Bartendern ler igenkännande mot mig och häller upp min favoritdrink utan att jag behöver säga något.
Strax nedanför ligger mina medpassagerare utsträckta i solstolar eller svalkar sig i någon av poolerna. Jewel är ett nästan 300 meter långt och nyrenoverat kryssningsfartyg som tar över 2 300 passagerare.
Resan har börjat i Taiwans dynamiska och myllrande huvudstad Taipei, där traditioner och högteknologi strålar samman i en mångfacetterad kultur. Nästa dags anhalt i vitala hamnstaden Khaosiung i södra Taiwan visar upp spektakulär arkitektur och ett stort konst- och designdistrikt intill vattnet, samt världens största skulptur av en sittande budda utanför staden.
Jewel stävar vidare från land till land, varje dag bjuder på nya upplevelser. Kryssningen går mellan några av Sydostasiens mest fascinerande destinationer och rutten sträcker sig från Taiwan till Filippinerna, malaysiska Borneo, Brunei, Vietnam och Singapore.
DE BERÖMDA stränderna på Boracay i Filippinerna är som hämtade ur ett exklusivt resemagasin. White Sand Beach brukar ibland utses till världens vackraste strand i omröstningar. Inte mycket sämre är Cowrie Island, ett utflyktsmål utanför Puerto Princesa på filippinska ön Palawan som ger en behaglig eftermiddag vid kokospalmer och långgrunda stränder.
I Brunei, det lilla sultanatet på Borneos östkust, imponerar sultanens palats och den pråliga Omar Ali Saifuddin-moskén. Halva huvud-staden Bandar Seri Begawan är byggd på pålar i vattnet. Brunei är ett land där sultanen utnämnt sig själv till premiärminister och finansminister på livstid. Landet är rikt tack vare oljefyndigheter och har nybyggda motorvägar och många nya eleganta byggnader vid sidan om de många husen på pålar.
Vi är redan bortskämda med att varje dag innebär nya platser som helt skiljer sig från gårdagens. Men de spännande besöken i land är bara en del av resan. Jewel är en egen värld där man tryggt drar sig tillbaka efter dagarnas utflykter. Våra hytter är bekväma och sängarna mycket bra, en nog så viktig detalj när man ska bo borta i nästan två veckor. Morgonstunderna på balkongen är guld värda. Det är inte konstigt att de flesta av oss passagerare värdesätter livet ombord. Förutom pooldäcket finns 15 restauranger av hög kvalitet, 13 barer, ett spa med relaxavdelning, ett bibliotek och ett välutrustat gym. Dessutom ett casino, en nattklubb och kvällsunderhållning vars ambitionsnivå ofta förvånar.
– Fördelen med en sån här kryssning är uppenbar, säger John Kreutzmann från Florida som sätter sig bredvid mig i baren på däck 12.
Att resa på så kort tid till sex olika asiatiska länder på annat sätt skulle vara ansträngande. Nu blir det i stället vilsamt och lustfyllt.
John har liksom många av mina medpassagerare stor kryssningsvana och kan jämföra de största rederierna med varandra.
– Personalen är ovanligt trevlig här, menar han. Min hyttsansvarige är ständigt uppmärksam och frågar hela tiden om det är något jag saknar. Det är nästan som att ha en butler.
Besättningen på Jewel består av över 1 000 personer, alla med sin speciella uppgift på båten. Man förstår att det är oerhört mycket som måste fungera innan vi seglar iväg. Planeringen startar ungefär ett år innan kryssningen.
HÖJDPUNKTERNA ombord under resans gång blir många. Bland restaurangerna står franska Le Bistro och Italienska Cucina ut lite extra, men allra bäst är Cagneys Steakhouse med sina grillade biffar och skaldjur. Av underhållningen är Le Cirque Bijou särskilt minnesvärt, en cirkus som kunnat uppträda i vilken storstad som helst med sina skickliga akrobater, clowner och sångare.
Asien har blivit en ny stor trend i kryssningsvärlden. Tidigare var asiatiska destinationer ovanliga och exklusiva; numera erbjuder en hel rad kryssningsbolag Asien i sina utbud. Inte minst Norwegian Cruise Lines satsar på Asien och kommer ha tre fartyg i asiatiska vatten under 2024.
Jag märker att påfallande många passagerare på Jewel reser i Sydostasien för första gången. Nyfikenheten är stor och dagens utflykter blir ett givet samtalsämne i barerna på kvällen.
I vietnamesiska Nha Trang väljer jag bort badstränderna och följer med på utflykt till inlandet, förbi vidsträckta fält med vattenbufflar till ett munkkloster och en by där vi kan studera det dagliga livet.
NÄST SISTA kryssningsstopp blir Ho Chi Minh-staden (även kallad Saigon), en stad man måste se med egna ögon och vars restaurangscen och möjligheter till shopping numera är fantastiska.
Sett till den mängd upplevelser man får på kortast möjliga tid framstår kryssning som svårslaget. När vi närmar oss slutdestinationen Singapore sista dagen och summerar allt vi varit med om under tolv dagar inser vi att denna resa kommer vi leva på mycket länge.
TEXT OCH FOTO: ANDERS PIHL