Kulturkoll – Volvo P1800 var Pelles hemlighet
FÖR SVENSKA båtentusiaster är namnet Pelle Petterson mer än välbekant. Han är snarare en levande legend, storseglaren som kammade hem ett OS-brons 1964, OS-silver 1972, VM-guld 1969 och har seglat Americas Cup.
Lika känd har han blivit för jobbet som industridesigner. Med sin erfarenhet av kappsegling och framsynthet som formgivare insåg han under 70-talet vad som saknades på marknaden – en praktisk familjesegelbåt till bra pris. Med djärva lösningar och annorlunda design lanserades Maxi 77 1972. Den var högre och kantigare än traditionella segelbåtar och elaka tungor väste ”container”. Förgäves. Med Pelles rykte, rätt pris och smart marknadsföring blev Maxi 77 en megasuccé och en av många båtar med hans signatur.
ÄNDÅ ÄR DET inte båtarna han blivit mest hyllad för, utan en bil: Volvo P1800. Som designstudent i New York fick han 1956 nys om ett spännande projekt – Volvo skulle göra en ny sportbil. Informationskällan var trovärdig: Pelles pappa Helmer Petersson, designer och uppfinnare på Volvo, tillika projektledare för den nya bilen. Volvo hade stora planer för den amerikanska marknaden och ville skapa en bil med det coolaste för dagen, italiensk look. Pelle började omgående skissa i hemlighet samtidigt som Volvo sökte sig till italienska designföretag.
Nu bar det sig inte bättre än att Pelle fick praktikplats på designbyrån Frua i Turin. Och där fick, tillsammans med fyra andra formgivare, anonymt lämna in tävlingsskisser på den nya sportbilen. Pelle vann. Till Volvos förfäran. Hur skulle man kunna använda italiensk design som säljargumentet om formgivaren var svensk? Dessutom son till Volvos projektledare?
DET BLEV LOCKET på och sanningen kröp fram först på 90-talet. Som tur var gick det bra för Pelle ändå. Genom åren har han ritat allt från färjor och telefonsvarare till gräsklippare. Och formgivardna:t går vidare till nästa generation. Sportklädesmärket Pelle P drivs nämligen av dottern Cecilia Petterson.
TEXT: CHRISTINA BILD FOTO: JOHAN COOKE, VOLVO CARS, WIKIMEDIA