Tillbaka

Trampa lätt och långt på elcykel

Resor
Marie Berggren har alltid cyklat, men förr blev det kanske inte så ofta. Nu gör hon det desto mer, både fram och tillbaka till jobbet och härs och tvärs i landet. Skillnaden stavas elcykel.

När Marie Berggren berättar för någon att hon nästan varje dag cyklar de 17 kilometrarna från hemmet i Öregrund till jobbet i Östhammar blir många imponerade. Men när hon sedan säger att hon gör det på en elcykel får hon ofta höra: jaså, men då är det väl inte så svårt.

Om det är en storartad prestation eller inte spelar inte någon större roll för Marie. För henne har elcykeln förändrat mycket – till det bättre.

– Att cykla till jobbet tar ungefär 40 minuter och det ger mig massor av tid att tänka. Och fantastiska naturupplevelser när jag trampar mig fram längs småvägar. Även om det ibland kan bli lite väl spännande, som den gången jag höll på att cykla på en älg. Därför sjunger jag numera högt när det är mörkt ute.

Andra fördelar är, menar hon, att hon inte behöver gå på gym för att träna. För eldrift betyder inte att man åker cykel; vill man komma framåt får man vackert jobba på.

– Elmotorn gör bara att det blir lite lättare. Framför allt i uppförsbackar och när motvinden ligger på. Det gör även att jag kan komma till jobbet och gå direkt till ett möte utan att behöva ta en omväg via duschen.

Den andra stora förändringen sedan Marie skaffade sin första elcykel 2007 är att hon nu ger sig ut på långa upptäcktsfärder.

Jag har hittat massor av fina vägar som det är en fröjd att cykla på. Ibland kan det vara i mitt närområde, kanske till klipporna och havet. Andra gånger ger jag mig ut på längre semesterturer.

Det betyder att Marie sedan våren 2019, när hon köpte sin nuvarande cykel, har trampat 700 mil.

Under åren har hon dessutom blivit allt modigare när det gäller att ge sig i väg utan att riktigt veta hur lång vägen är eller om den är väldigt kuperad.

– Jag tar mig även fram på vägar som är förbjudna för bil och det gör att jag kan hitta smultronställen som gör upplevelsen ännu mycket större.

 

Under årens lopp har Marie Bergman skaffat sig tre elcyklar. Bra att ha när de vuxna barnen är hemma och hon vill locka med dem på en cykeltur.

 

Just nu är Marie i full färd med att planera sommarens turer. Tidigare år har hon cyklat både längs Göta kanal, i Dalarna och på Åland men i år är tanken att hon ska cykla de cirka 60 milen till sin syster i Göteborg, och sedan en hälften så lång sväng upp till Sundsvall.

– Att det är långt bekymrar mig inte, jag funderar mer på vilka vägar jag ska cykla för att det ska bli så trevligt som möjligt. Jag räknar med att kunna trampa tio till femton mil om dagen, vilket betyder att turen till Göteborg kommer att ta fyra till fem dagar. Men då hinner jag även träffa vänner som bor efter vägen.

Enda kruxet med att ge sig ut på långturer är att det batteri hon har i sin cykel inte räcker mer än åtta mil, och därför måste hon ha ett extra med sig för att komma dit hon vill med elstöd. Inte heller det är något större problem, hennes cykel är rejäl vilket gör att hon kan ta med sig all den packning hon behöver.

– Genom att det har blivit lättare har jag fått uppleva så mycket mer än vad jag gjorde när jag hade en vanlig cykel. Och dessutom är jag mer vältränad nu än vad jag var tidigare eftersom jag cyklar så mycket mer.

Att börja elcykla var inte heller svårt även om Marie nu tycker att hon var lite feg när hon köpte sin första. Då ville hon ha en med fotbroms och inte så många växlar.

– Det gjorde att den var onödigt tung och otymplig, medan de cyklar jag har köpt efter det både har varit lättare i sig och dessutom gett hjälp från första tramptaget.

Marie uppmanar alla som inte har testat elcykel att göra det. Många cykelhandlare låter potentiella kunder ta en kortare sväng, och för den som vill ta en längre tur är det ofta möjligt att hyra en cykel för en dag.

Att köpa en elcykel är inte helt billigt, men för Marie har det inte varit något större problem eftersom kostnaden mer än väl vägs upp av att hon har valt bort bil.

– I det perspektivet blir varken cykeln eller de extra batterier jag har köpt alltför betungande. De servicekostnader jag har haft är inte heller högre än vad de hade varit för en vanlig cykel. Utom i början, när jag hela tiden cyklade på en och samma växel eftersom det gick så lätt, men det ökade slitaget vilket resulterade i att jag fick lämna in cykeln på service onödigt ofta. Nu vet jag att jag ska växla som om jag inte hade el till min hjälp och då har slitaget, och därmed servicekostnaden, blivit mindre.

 

Ibland går cykelturen till Öregrunds klippor, andra gånger till andra sidan Sverige.

 

Cykelhandlarens bästa eltips

Funderar du på att köpa elcykel? Här är några råd från Tobias Hemlin Karlsson på Melins Cykel & Sport i Östhammar:

Välj rätt motortyp
Motorn på en elcykel kan sitta i framhjulet, vid pedalerna eller i bakhjulet. Framhjulsdrift är som regel billigare men kan upplevas obehaglig på halt underlag. Mittmotorer är mer följsamma och märks inte mer än att det blir lättare att trampa.

Köp cykel där du kan få service
Det kan vara lockande att köpa en billig elcykel från någon lågpriskedja. Men det kan bli dyrt i längden eftersom det för många ”udda” elcyklar varken går att få service eller köpa reservdelar. Därför bör du höra dig för där du tänker handla att du även kan få hjälp när något går sönder.

Ta hand om batteriet
Många av de batterier som finns på marknaden klarar ungefär 1 000 laddningar. På en laddning kommer du, beroende på batteri, 4 till 14 mil. Tänk bara på att ladda rätt, bland annat ska ett batteri vara laddat till 50 procent om du inte använder cykeln under en längre tid.

Växla som vanligt
Även om elmotorn gör dig starkare bör du cykla och växla som tidigare. Om du tar till vana att mest använda en låg växel ökar slitaget på cykeln. Börja därför på en låg, lätt, växel och stega dig sedan upp i takt med att farten ökar.

TEXT OCH FOTO: PER WESTERGÅRD