Frågor och svar

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna. Hittar du inte svaret på just din fråga är du välkommen att kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig.

Hur rättar jag min lott?

Längst upp i menyn på hemsidan hittar du en orange knapp med texten Rätta din lott!. Klicka på knappen för att logga in och rätta din lott. Du hittar dina inloggningsuppgifter i din orderbekräftelse du fått från Kombispel.

På sidan Mina lotter ser du dina aktuella lotter, och är din lott inte rättad klickar du på knappen mitt på lotten för att starta dragningen. Har du flera lotter kan du klicka på den blå knappen Snabbrättning för att rätta alla lotter på en gång.

Hur väljer jag vinst?

För att välja vinst loggar du in, antingen via Rätta din lott eller via Min sida i toppen av menyn på hemsidan. Har du inte rättat din lott ännu, börja med det och sen kan du välja vinst. Från vinstdagen har du fyra dagar på dig att välja din vinst.

Om jag vinner en kontantvinst, hur får jag den?

Din vinst utbetalas till ditt konto cirka en vecka efter vinstdatum. Saknar vi ditt kontonummer skickar vi en utbetalningsavi.

Hur köper jag fler lotter?

Vill du öka dina chanser att vinna och köpa ytterligare lotter? Du kan välja mellan våra lotter i Kombilotteriet och Extralotteriet. Välj det lotteri som passar dina drömmar bäst.

Var hittar jag aktuell dragningslista?

Du hittar aktuell dragningslista under Mina sidor, Mina lotter. Det finns en länk till dragningslistan längst ner på sidan.

Är Kombispels vinster skattefria?

Ja, alla vinster är skattefria.

Måste jag rätta min lott för att få min vinst?

Nej, vi har vinstbevakning och kommer skicka din vinst direkt hem till dig, därför riskerar du aldrig att missa en vinst. Om du rättar din lott får du möjlighet att välja en annan vinst inom fyra dagar från vinstdagen.

Hur betalar jag mina lotter?

Du väljer om du vill betala dina lotter med:

Betalar du via faktura tillkommer en fakturaavgift på 25 kronor. Väljer du Autogiro betalar du ingen fakturaavgift, här kan du ansöka om Autogiro direkt. Fyll i dina uppgifter i formuläret och skicka in till oss så hjälper vi dig.

Vad gör jag om jag missat sista betalningsdag?

Om du har missat sista betalningsdatum, som är förfallodagen på din faktura, kan du kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig.

Jag har ansökt om Autogiro. Ska jag betala med det vanliga inbetalningskortet eller inte?

Det kan ta upp till tre veckor innan ditt Autogiro är aktivt. Fram tills ditt inbetalningskort saknar summa och är märkt med Autogiro betalar du som vanligt.

Vad händer om jag betalar och ni hinner dra beloppet via Autogiro samtidigt?

Om dubbel betalning skett tillfaller en av betalningarna dig inför nästa spelomgång.

Hur går dragningen till?

Dragningen görs via ett dataprogram. Där finns tusentals olika slumpfrön. Notarius Publicus drar ett slumpfrö som vi sedan använder för att få fram en dragningslista. Vi använder oss av en Notarius Publicus för att vidmakthålla en hög säkerhet i dragningarna.

Vem äger Kombispel?

Förmånstagare och ägare till Kombispel är Socialdemokratiska Arbetarepartiet (SAP) och Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund (SSU).

Är Kombolotto ett spel från Kombispel?

Nej, Kombispel har ingen koppling alls till Kombolotto. Vi får frågor från personer som har fått fakturor från Kombolotto, men Kombispel har inget med detta att göra. Kombolotto är ett olagligt spel som inte får marknadsföras och säljas i Sverige. Spelinspektionen har utfärdat ett förbud för Nordic Tech Services N.V. som driver Kombolotto, läs mer här.

Är inte plasten i lottutskicket en riktig miljöbov?

Faktum är att den orange plasten som du idag får din tidning och dina lotter i är tillverkad av så kallad grön polyeten. Det betyder att den inte är baserad på olja eller gas. Idag utgörs råvaran av sockerrör, i framtiden hoppas vi att det ska vara svensk skog som står för råvaran.

Plasten ska återvinnas precis som vanlig plast och sorteras som mjukplast.

Jag vill inte ha mina lotter och tidningen skickade med post. Hur gör jag då?

På Min sida på kombispel.se, under fliken Mina Uppgifter, kan du själv med bara ett par klick välja att få lottutskicket digitalt. Det går bra att växla mellan digitalt och postalt utskick om du t ex vill undvika post i brevlådan när du är bortrest.

Hur säger jag upp min lott?

För att säga upp en lott i Kombilotteriet eller Extralotteriet måste du kontakta kundservice via mejl eller telefon senast på fakturans förfallodatum, annars hinner vi producera och skicka ut ett nytt lottpaket till dig. 
Använd e-postformuläret eller ring 08-453 54 00 vardagar kl 08.00–18.00.

Varför får jag lotter trots att jag har stängt av mig från spel genom Spelpaus?

Spelinspektionens nationella självavstängningsregister (Spelpaus) omfattar endast spel som kräver registrering enligt spellagen. Lotterier är undantagna från kraven på registrering. Det innebär att vi inte får ansluta oss till Spelpaus. 

spelpaus.se kan du läsa mer om Spelinspektionens nationella självavstängningsregister. Där kan du även se vilka spelbolag och webbsidor som omfattas av din avstängning.      

Om du vill avsluta din lott och stänga av dig från våra spel behöver du kontakta vår kundservice

 

Kommer jag åt Min sida på kombispel.se om jag inte har mobilt bank-ID?

Nej, för att logga in på hemsidan behöver du ha mobilt bank-ID. Men vi har vinstbevakning och du kan kontrollera din lott i dragningslistan på Kombispel.se eller i dragningslistan som skickas ut per post efter varje spelomgång.

Jag ska gå på konsert

Läs mer

Jag blev lite chockad

Läs mer

Jag gör mig aldrig av med mina lotter!

Läs mer